*

OskarViding

Kaikki blogit puheenaiheesta Kaupunkibulevardit

Vihreä kuutio

Lapsena luin Pikku Jättiläisestä tai Antero Vipusesta arvion voisiko ihmiskunta mahtua seisomaan Bodenjärven jäälle? Hyvin mahtui silloinen väkimäärä ja tilaakin vielä jäi. Tähän pohjautuen tulin pohtineeksi Keskuspuistossa pyöräillessäni miten suuri kuutio tarvittaisiin Suomen kansan asumukseksi?
 

Minne matka, Laajasalo?

Itä-Helsingin Laajasaloon johtavaa pääväylää ollaan muuttamassa niin sanotuksi kaupunkibulevardiksi. Laajasalossa syntyneenä ja alueen hyvin tuntevana tämä kuulostaa todella harkitsemattomalta. Laajasalontie on ainoa väylä ulos Laajasalosta. Jo nykyään tieosuutta kuormittavat saaren asukkaiden lisäksi Santahaminassa majailevat puolustusvoimat. Lisäksi tie on rakenteilla olevan Kruunuvuorenrannan yli 10 000 asukkaalle ainoa reitti ulos Laajasalosta, olipa suuntana sitten keskusta tai itäinen Helsinki.

Bulevardit – ideologinen harharetki

Viime aikoina on paljon puhuttu Helsingin tiivistämisestä ja sisääntuloväylien muuttamista moottoriteistä tai moottoritiemäisistä teistä bulevardeiksi. On esitetty muutamia perusväittämiä, miksi näin pitäisi tehdä. Kyseiset väittämät ovat lähtökohdiltaan kuitenkin useimmiten virheellisiä.

Laajasalontiekään ei sovellu bulevardisoitavaksi

Kertauksen vuoksi, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavan mukaan tarkoituksena olisi vuoteen 2050 mennessä muuttaa Kehä I:n sisäpuolella sijaitsevat osuudet Länsiväylästä, Turunväylästä, Vihdintiestä, Hämeenlinnanväylästä, Tuusulanväylästä, Lahdenväylästä, Porvoonväylästä ja Itäväylästä samoin kuin Laajasalontien pohjoinen moottoritiemäinen osuus puistokaduiksi, minkä lisäksi Espoon Vihreät ovat esittäneet, että puistokaduksi tulisi muuttaa myös Länsiväylän Kehä I:n ja Kehä II:n väli, samoin kuin Keilaniemessä sijaitseva osuus Kehä I:stä.

Kaupunkibulevardit toisivat lisäruuhkia pääkaupunkiseudulle?

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli tänään kokouksessaan ns. kaupunkibulevardien vaikutusta pääkaupunkiseudun liikenteeseen laajemmin.

Autoliikenteen pääväylien sujuva liikenne on Helsingin yleiskaavan laatimisessa iso kysymys. Hyvä ja monipuolinen liikennejärjestelmä kun on tärkeä osatekijä Suomen koko metropolialueen vetovoimaa.

Autoliikenteen määrä ei tule yleiskaavan visioon sisältyvän Helsingin asukasmäärän (860 000) toteutuessa varmastikaan vähenemään ennen 2050-lukua, johon asti visio tähtää.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä