OskarViding

Helsinki vähättelee idän potentiaalia

Hallinto-oikeus kumosi osan kaupunkibulevardeista hetki sitten - mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia! Kaupunkibulevardit olisi monelta osin kaupungille tuhoisa seuraus, sillä se vaarantaisi Helsingin kilpailukyvyn. Moni asiakaskeskeinen yritys sekä toimivan logistiikan vaativa yritys veisi rahat ja työpaikat ulos Helsingistä. Silti vieläkään ei voida nähdä täydennysrakentamiselle ja kaupunkibulevardeille toista vaihtoehtoa - tai edes tuoda vaihtoehtoismallia rinnalle. Rakas pääkaupunkimme mieluummin syrjii tällä tavoin hieman harvempaan kaavoitettuja alueitaan.

Olen itse elänyt koko ikäni Itä-Helsingissä ja on pöyristyttävää, miksi alueelle ei anneta sen ansaitsevaa arvoa. Parhaimmillaan itään voitaisi luoda jopa toinen keskusta-alue. Tällöin Östersundomin suhteen otettaisiin riski ja sieltä laajennettaisiin iso alue Vuosaaren ja Itäkeskuksen suuntaan - vaikka se maksaakin rahaa. Tällaiselle alueelle olisi vielä helppo saada toimiva julkinen kulkuyhteys metron laajennusmahdollisuuksien ansiosta. Olisi poikkeuksellista ja Helsingin asuntomarkkinoille todella tervettä, kun ihmisille löytyy perinteisten keskustan alueiden lisäksi kilpailevia alueita Töölön ja Kallion asuntoja halvemmalla hinnalla.

Mikäli Helsinki haluaa kehittyä suurkaupungiksi Pohjois-Euroopassa, on sen otettava riskejä alueellisten kasvujen suhteen. Tähän toimivimman ratkaisun tarjoaa itäinen suurpiiri. Alueella on jo kaupungin toimivin metroverkko ja Laajasalon kautta alueelle saadaan tulevaisuudessa uudet pikaraitiovaunutkin. Samaten logistinen huoltosuhde pelaa Kehä I:n ja III:n sekä Itäväylän ansiosta. Vuosaaren satamaankin olisi mainio mahdollisuus siirtää osa Tallinnan laivaliikenteestä.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Juha Hämäläinen

Olen asunut pitkään ulkomailla, mutta Suomessa aina itäisessä Helsingissä. En käy usein kuukausiin keskustassa. Ei ole mitään syytä miksi sinne menisin. Alue on epämiellyttävä Kauppatoria ja Kaivopuistoa lukuunottamatta. Toimistoni ovat lähes aina olleet keskustan ulkopuolella.

Asuinalueeni on vihreä ja hiljainen. Mitään lisäväkeä ei tänne kaipaa. Omakotialueet ovat idän parasta antia ja vastapaino Vuosaaren ja Itäkeskuksen slummeille. Lähellä oleva Itäkeskus on lähes täysin maahanmuuttajien hallussa. Yli puolet vastaantulevasta väestä on muualta.

Kulkuyhteydet ovat erittäin hyvät kaupunkiin, länteen, itään ja pohjoiseen lentokentälle. Siinä mielessä toimistojen sijoittaminen itään olisi hyvin fiksua.

Maata riittää itään ja pohjoiseen määrättömästi. On iso valhe puhua edes rakennusmaan puutteesta. Pääkaupunkiseudulla pitää useampi kunta lakkauttaa ja yhdistää yhdeksi. Se tehostaa maan saatavuutta ja päätösten tekoa.

Hesan alueella ei ole mitään tarvetta tiukkaan kaupunkirakentamiseen. Kalasataman kaltaiset tulevaisuuden slummit ovat tästä varoittava esimerkki. On rakennettava väljästi ja hieman kasvavat etäisyydet katettava nopeilla isoilla väylillä ja metrolla. Joukkoliikenteen varaan rakentaminen on typerää. Joukkoliikenne on liian jäykkää nykymaailman melskeessä ollakseen ratkaisu kaikille.

Pekka Iiskonmaki

Suomen ilmasto ei tue missään kävelykatuja ja bulevardeja.

Suomen keskustat on pieniä ja lähiöt korpeen rakennettuja.

Sään lisäksi on sääntely ja tolkuton verotus.

Vain katetetut kauppakeskukset voivat toimia kannattavasti.

Itäkeskus ei paljon häviä basaarille.

Juha Hämäläinen

Niinpä. Itis onkin saanut uusia nimiä. Tänään kuulin mainittavan sitä Pohjois-Somaliaksi. No onhan tuossa perää, sen verran alkavat kalpeat kantasuomalaiset olla vähemmistössä. Kaikkeen tottuu.

Pekka Iiskonmaki

#3
Itis = Mogadishu nord eli Moka

Toimituksen poiminnat