*

OskarViding

Minne matka, Laajasalo?

Itä-Helsingin Laajasaloon johtavaa pääväylää ollaan muuttamassa niin sanotuksi kaupunkibulevardiksi. Laajasalossa syntyneenä ja alueen hyvin tuntevana tämä kuulostaa todella harkitsemattomalta. Laajasalontie on ainoa väylä ulos Laajasalosta. Jo nykyään tieosuutta kuormittavat saaren asukkaiden lisäksi Santahaminassa majailevat puolustusvoimat. Lisäksi tie on rakenteilla olevan Kruunuvuorenrannan yli 10 000 asukkaalle ainoa reitti ulos Laajasalosta, olipa suuntana sitten keskusta tai itäinen Helsinki.

Kruunusiltahanke - kun se aikanaan valmistuu - toki avaa uuden kulkuyhteyden saarelle. Uusi silta kuitenkin hyödyttää ainoastaan keskustan suuntaan matkaavia - ja heistäkin vain sitä osaa, jolle on mahdollista joko pyöräillä tai käyttää julkista liikennettä. Siksi Laajasalo tarvitsee yhä riittävän hyvän pääväylän Herttoniemen suuntaan. Laajasalolaisilla on yhä täysi oikeus yksityisautoiluun. Lisäksi kaikki ammattiliikenne kulkee Laajasalontien kautta. Myös puolustusvoimien tarpeet on huomioitava. Nykyisillä - saati tulevilla - liikennemäärillä on mahdotonta kuvitella bulevardisoidusta Laajasalontiestä kovin viihtyisää ympäristöä vaikkapa kadunvarren ravintoloille ja kahviloille.

 

Tulevaisuudessa sähkö- ja robottiautot ovat arkipäivää. Tämä vähentää päästöjä ja parantaa liikenteen sujuvuutta, joten asiaa voi silloin miettiä uudelleen. Nykyisellään Laajasalontien kaupunkibulevardihanke on kuitenkin silkkaa edesvastuutonta haihattelua.


Laajasalon asukasluku tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa nykyisestä noin 16 000:sta jopa reiluun 30 000 asukkaaseen. Tämä siis vaatisi ennemminkin Laajasalon pääväylän kehittämistä, sillä ennen kuin Kruunusillat ovat valmiina, on Laajasalontie täydellinen pullonkaula, joka tulee varsinkin ruuhka-aikoina olemaan täysin tukossa. Jospa Helsingin kaupunginvaltuusto olisi edes hieman ottanut tätäkin puolta huomioon.

 

Lisäksi Kruunusiltahanke tulee mitä todennäköisimmin viivästymään runsaasti ja maksamaan vielä lisää. Näin voi ounastella ainakin, jos katsoo Helsingin aiempia julkisen liikenteen hankkeita, kuten länsimetroa.

 

Laajasalossa tullaan elämään lähitulevaisuudessa mielenkiintoisia aikoja. Entisenä saaren asukkaana voin vain toivoa voimia sen asukkaille ja asukasyhdistyksille. Poliitikkona voin toki yrittää auttaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Taas on kaavoittajalla jalat tukevasti ilmassa ja sormi syvällä..

Hankala on tilanne. Laajasalon liittymäliikenne ja tiestön kapasiteetti tulee olemaan haaste. Sen on kaupunginvaltuustokin jo aikoija sitten todennut ja tiennyt tulevan ongelman. Silti asialle ei tehty mitään. Keskeinen ongelma on kaksijakoinen. Hertsikan ympyrä ei vedä ja väylääkään ei voi leventää. Roihiksen, Tammiksen ja etelä Hettsikan liikenne tukkii väylän jo nyt. Lisäksi Herttoniemen kartanon reuna tulee vastaan, eikä väylää voi leventää.

Ongelmahan olisi pienempi, jos tuleville uusille silloillle päästettäisiin henkilöautoja, mutta ei näin tietenkään tehdä. Koska vihreät ja koko kaupungin liikennesuunnittelu pyrkii systemaattisesti rajoittamaan liikennejärjetelyillä yksityisautoilua. Siinä päätöksessä vaan unohtuu, että iso osa Laajasalosta duuniin menevistä ei mene keskustaan, vaan jatkaa matkaansa Pitskuun, Teollisuuskadulle jne. Lionnollisesti siis menevät alueille, joissa on paljon työpaikkoja.

Käyttävätkö ihmiset sitten tulevaa ratikkayhteyttä siltojen kautta ? Voi ollakin, jos/kun muut vaihtoehdot tehdään riittävän vaikeiksi. Tämähän on ollut Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupolitiikan ohjenuora jo vuosikymmeniä. Jalkaliike sossujen johdolla aikoinaan aloitti nykyisen kehityssuunnan. Eikä loppua näy. Liittymäbulevardit tulevat olemaan monelle kulkijalle kaksi kertaa päivässä toistuva helvetti.

Käyttäjän valtakunnan kuva
Kimmo Liimatainen

Niin, varsinainen pullonkaula ei taida olla Laajasalon moottorikadulla (toteutunut osa suuruudenhullua Smith-Polvinen liikennesuunnitelmaa) vaan Herttoniemessä.
Laajasalon keskeinen osa on muutaman kilometrin mittainen, ylimitoitettu moottoritien pätkä jossa on liikennevalot molemmissa päissä.
Minä kysyn haluavatko Laajasalolaiset että saaren erittäin keskeinen alue on liikenteen lievealue joita kukaan ei voi hyödyntää?
Minusta olisi ehdottoman järkevää parantaa Laajasalon moottorikadun haava rakentamalla. Mieluummin kaupunkirakennetta, asuntoja (=lisää väestöpohjaa) ja sitä kautta lisää palveluja alueelle kuin jäänne Smith-Polvisesta.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Laajasalossa nuoruuteni viettäneenä koen että turhempaa moottoritienpätkää kuin Laajasalontie ei maasta löydy.

Toimituksen poiminnat